Voordelen van goed onderwijs

De meerwaarde van flexers in het onderwijs

Als eerste in Nederland introduceert Flex-onderwijs de onderwijsbevoegde zzp’er als verlengstuk en ondersteuning van een school. Tijdelijk, maar structureel. Dit doen wij op een manier die kosten bespaart en goede onderwijsprofessionals behoudt.

Door op een bewuste manier gebruik te maken van de stille reserve hebben we per direct meer mensen in het onderwijs. Tegelijkertijd dragen zij bij aan het behoud van de collega in loondienst. Samen zijn we de alleskunner!

Op flex-onderwijs staan honderden flexers ingeschreven. Scholen kunnen via ons openbare platform gratis een zzp’er vinden en rechtstreeks contact opnemen met een geschikte zelfstandige onderwijsprofessional. Zo wordt het kernteam per direct ontlast.

Wat zijn de voordelen?

Voor het onderwijs:

  • Meer bevoegde inzet; de stille reserve krimpt;
  • Het onderwijs-imago groeit: leerkrachten worden behouden;
  • Een besparing in kosten. Zzp’ers via Flex-onderwijs werken zonder tussenpartij en besparen 21% btw en 10-30% overhead per uur. “uurtarief” of het omgerekende lerarensalaris
  • Verschillende scholen kunnen in hetzelfde jaar gebruikmaken van dezelfde expertise.

Voor de leerling:

  • Zij krijgen onderwijs van meerdere experts. Tussen de lessen door of bijvoorbeeld tijdens een themadag brengen zzp’ers de buitenwereld op een natuurlijke manier in de klas;
  • Meer continuïteit – oftewel een vertrouwd gezicht voor de groep – omdat de zelfstandige uitval kan voorkomen;
  • Een kwalitatief hoogstaand lesaanbod.

Voor de leerkracht:

  • Kunnen vertrouwen op kwalitatief goede vervangers;
  • Invulling vanuit een gerichte hulpvraag;
  • Ruimte voor eigen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid.

Voor de school:

  • Alleen de gewerkte uren worden uitbetaald;
  • De beschikking over een onbeperkt aantal experts;
  • Kunnen rekenen op actuele kennis, vaardigheid en ervaring van de zzp’ers. Zzp’ers zijn ondernemer. Om hun eigen onderneming in stand te houden, zullen ze zichzelf blijven uitdagen en hun talenten blijven ontwikkelen;
  • Geen (financiële) risico’s;
  • Vanuit ondernemende leraren komt een andere belevingswereld de school in. Denk bijvoorbeeld aan zzp’ers met vaardigheden als trainer, fotograaf, methodemaker of therapeut. We noemen dit ook wel hybride docentschap 2.0.;
  • Door inval voor uitval – duurzame inzetbaarheid, werkdrukverlaging – blijven huidige professionals voor het onderwijs behouden!

Voor de zelfstandige;

  • Vanuit eigen passie (gecombineerd met autonomie) betrokken blijven bij het onderwijs;
  • Kwaliteit toevoegen aan het onderwijs waardoor collega’s in loondienst met meer plezier hun werk kunnen blijven doen.

Wat zijn de nadelen?

Nadelen zijn er eigenlijk alleen voor de zelfstandige. Zij lopen het risico van geen werk en daarmee geen geld. Deze onzekerheid gaat samen met een mate van vrijheid. Dit is een bewuste keuze van de onderwijszelfstandige. Voor het onderwijs zijn er geen risico’s of nadelen zolang de zelfstandige tijdelijk wordt ingezet vanuit behoefte van het kernteam (en zonder overbodige kosten!).