Flex-onderwijs

Goed voor het onderwijs!?

Aangesloten zzp’ers willen niet de functie van de onderwijsprofessional overnemen. Zzp’ers zetten zich vanuit de opdracht in als verlengstuk, extra paar handen, sparringpartner en adviseur. Door zzp’ers in te zetten vanuit competentie en autonomie geven we het onderwijs ruimte om goed onderwijs te continueren of vorm te geven. Vanuit deze visie blijft de uitstroom betrokken en personeel behouden. Tijdelijk en structureel, bij wijze van vliegende keep zonder risico’s. Zzp’ers te duur? Wij besparen het onderwijs een opslag van 10-30% per uur én 21% btw. 

"Te duur en slecht voor het onderwijs"​

Aangesloten zzp’ers willen niet de functie van de onderwijsprofessional overnemen. Zzp’ers zetten zich vanuit de opdracht in als verlengstuk, extra paar handen, sparringpartner en adviseur. Door zzp’ers in te zetten vanuit competentie en autonomie geven we het onderwijs ruimte om goed onderwijs te continueren of vorm te geven. Vanuit deze visie blijft de uitstroom betrokken en personeel behouden. Tijdelijk en structureel, bij wijze van vliegende keep zonder risico’s. Zzp’ers te duur? Wij besparen het onderwijs een opslag van 10-30% per uur én 21% btw. 

"Te duur en slecht voor het onderwijs"​

Aangesloten zzp’ers willen niet de functie van de onderwijsprofessional overnemen. Zzp’ers zetten zich vanuit de opdracht in als verlengstuk, extra paar handen, sparringpartner en adviseur. Door zzp’ers in te zetten vanuit competentie en autonomie geven we het onderwijs ruimte om goed onderwijs te continueren of vorm te geven. Vanuit deze visie blijft de uitstroom betrokken en personeel behouden. Tijdelijk en structureel, bij wijze van vliegende keep zonder risico’s. Zzp’ers te duur? Wij besparen het onderwijs een opslag van 10-30% per uur én 21% btw. 

Vóór en bíj uitval. Het antwoord op elke hulpvraag.

Het inzetten van deze zzp’er vanuit een flexibele schil zorgt per direct voor verlichting bij het kernteam. Dit is bij uitstek mogelijk vóór er uitval is, maar ook als vervangers bij ziekte gedurende het schooljaar. Het is een inzet vanuit kwaliteit, zonder risico en extra kosten voor de school/organisatie. Wees gerust zuinig op je team, zeker tijdens de huidige pandemie.

Het uurtarief voor een zzp’er is variabel en onderhandelbaar. Bij meer uren/dagen, c.q. langere periode kun je het tarief omlaag krijgen. Gemiddeld ligt het uurtarief op €55,- per uur, 7 uur per dag. Van belang is dat je een zzp’er niet standaard 8 uur per dag hoeft te betalen, maar de afgesproken uren betaalt.

Alle professionals op ons platform hebben een VOG en voldoen aan de gestelde voorwaarden voor het onderwijs. De verantwoordelijkheid voor het opvragen daarvan ligt bij de school. Je kunt via elk platform zoeken middels de kaart en rechtstreeks contact met een zzp’er opnemen. Op zijn of haar pagina staan contactgegevens, aanwezige diploma’s (met een groen vinkje indien gecheckt)  en beschikbaarheid in de agenda.

Bepaal hulpvraag

Wat is er nodig om het (kern)team te kunnen ondersteunen

Vind antwoord

Zoek zelf of plaats een gratis flexaanvraag

Opgelost

De zzp'er voert de opdracht uit zoals samen afgesproken

Hulpvraag

De school bepaalt de hulpvraag

Vinden

Zelf of middels een gratis flexaanvraag

Fact-uur

Wel of geen administratie-hulp?

Uitvoering

De zzp'er voert de opdracht uit

Zet in op behoud van de onderwijsprofessional

Voor goed onderwijs heb je naast een goede organisatiestructuur ook goede mensen nodig. De afgelopen jaren zijn er steeds minder goede mensen die in het onderwijs willen blijven. Cijfers van stillereserve.nl wijzen uit dat tijdens het tekort in de afgelopen 3 jaar de uitstroom verdubbeld is. Redenen zijn voornamelijk het gebrek aan autonomie en de toenemende werkdruk. Daarna komt het salaris. Van de uitstroom is 47% zzp’er buiten het onderwijs. Dat zijn goede krachten die hun expertise nu anders inzetten.
Een groot deel van hen wil terug in het onderwijs, maar niet in loondienst. Zij hebben een drive om vanuit hun eigen competenties bij te dragen aan goed onderwijs en dus aan het behoud van de collega in loondienst.

Flex-onderwijs ziet het als taak deze mensen zonder extra kosten zichtbaarheid te geven, zodat de schoolorganisatie kan selecteren vanuit hulpvraag in plaats van functie. Zet de zzp’er zo in, zodat hun meerwaarde de meerwaarde voor het onderwijs is.

Overigens gebeurt het regelmatig dat zzp’ers na fijne ervaringen met een bestuur ervoor kiezen om daar (uiteraard zonder boete) in loondienst te gaan.

Eigenrisicodragers opgelet!

Het klinkt vreemd, maar ondanks dat je als ERD zzp'ers niet vergoed krijgt (zonder reden vanuit het Vervangingsfonds), is de zzp'er zonder tussenpartij vaak toch goedkoper dan de variant die wel vergoed wordt. Hoe zit dat?

Het Vervangingsfonds vergoedt maar een deel van de kosten. Voorwaarde is dat de inzet geregeld wordt door een SNA-gecertificeerde bemiddelaar (Randstad, Driessen, Ditiswijs, Maandag, etc). Los van de afhankelijkheid die je als school hebt, berekenen deze partijen naast btw ook een bemiddelingsbijdrage. Onderaan de streep kost de variant die vergoed wordt evenveel als de zzp'er die niet vergoed wordt(!)

Scholen en besturen

Willen we zzp’ers goed inzetten, dan moeten we anders durven denken. Feiten en fabels leggen we hiervoor graag op tafel. Zowel de zzp’er als het onderwijs dienen immers hetzelfde doel: onderwijs vanuit wat nodig is ipv wat voor de hand ligt.

"Veel verschillende gezichten is niet goed.."

Indien de zzp'er als verlengstuk wordt ingezet, zorgt hij/zij voor behoud van dezelfde gezichten. Het kernteam.

"Het is schijnzelfstandigheid?!"

Indien de zzp'er middels een 'modelovereenkomst geen werkgeversgezag' werkt en zich als een ondernemer gedraagt (meerdere opdrachtgevers) is er niets aan de hand.

"Zzp'ers doen alleen wat zij leuk vinden"

Hier ligt de kracht! Als de school weet wat zij nodig heeft en dat komt overeen met wat de zzp'er leuk vindt.. hebben we win-win. Zo is inzet van zzp'ers (mits als verlengstuk) zowel tijdens als na het lerarentekort een oplossing

"Waarom zijn zzp'ers niet gewoon in loondienst?"

Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat het voor een ieder anders is. In de kern zijn zzp'ers van mening dat zij meer van waarde kunnen zijn vanuit hun zelfstandigheid. Zelfstandigheid betekent uiteraard niet dat zij enkel aan zichzelf denken of alles alleen doen..

Vanuit hulpvraag ipv vanuit functie

Huur een zzp'er in vanuit de hulpvraag van het team. Opdracht voltooid is einde contract. Zo zijn de talenten van de zzp'er voor meerdere scholen beschikbaar en heeft het onderwijs een oplossing vanuit competentie en autonomie, zonder langdurige verplichtingen.

70 uur
  •  
65 uur
  •  
60 uur
  •  
55 uur
  •  
80 uur
  •  
Flex-onderwijs maakt duurzaam onderwijs mogelijk en betaalbaar
Geld is niet automatisch de oplossing voor alle onderwijsproblemen
Het lijkt wel alsof men zzp als iets vluchtigs ziet..
‘Dure’ zzp rukt op in scholen
Er zijn wel leraren, maar ze staan niet voor de klas
Algemene Vereniging Schoolleiders – KaderPrimair #4
Wat verdient een zzp’er in het onderwijs?
Debat lerarentekort Amsterdam
De schoolleider belt liever geen uitzendbureaus

Andere informatie nodig? Wij helpen je!

Deze pagina/informatie delen?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email