Scholen in de regio willen geen leerkrachten die zich als zelfstandige aanbieden. Dat komt vooral de hogere uurlonen die zelfstandigen vragen. Daarnaast vrezen scholen gedoe met de Belastingdienst.

Zzp betekent ‘zelfstandige zonder personeel’. Scholen kunnen een zo’n soort leraar inhuren wanneer zij kampen met een personeelstekort. Zzp-docenten vragen uurlonen tot soms wel 70 euro. Verder zijn er scholen die bang zijn dat de inhuur van een zzp’er als een verkapt loondienstverband wordt gezien door de Belastingdienst. Die wil schijnzelfstandigheid tegengaan.

Groei van aantal zzp-docenten

Dat scholen zelfstandigen weren, staat haaks op de groei van het aantal zzp-docenten. Gelderland telde begin 2015 rond de 26 docenten die als zzp’er stonden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit jaar waren dat er 51. Een woordvoerder van de KvK zegt dat niet alle zelfstandigen zich onder dezelfde termen inschrijven en dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk hoger liggen.

Veel basisscholen putten nu liever uit een eigen invalpool. Het Personeelscluster Oost Nederland (PON) beschikt over zo’n pool met 350 docenten, zegt directeur Mini Schouten, waar meer dan 120 scholen op kunnen terugvallen. Dat de zzp’er in het oosten niet in trek is, heeft ook te maken met het lerarentekort. Dat is hier in veel gebieden lang niet zo groot als in het westen van het land.

Schouten van het PON bestrijdt hevig dat de zelfstandige docent aan een opmars bezig is. Ze noemt de inzet van zzp-docenten ‘totaal onzinnig’. Niet alleen vanwege de extra salariskosten. Ze kan zich niet voorstellen dat zzp’ers zich net zo goed kunnen bijspijkeren als leraren in vaste dienst.

Juist een ‘waardevolle aanvulling’

Jan-Willem Duim, eigenaar van gratis vacatureplatform Flexleerkracht, betreurt het dat scholen in het oosten nog een ‘verkeerd beeld’ hebben van de zogenoemde flexleraar. Die wordt in zijn ogen onterecht gezien als een vervanger, in plaats van als een waardevolle aanvulling.

Juist in Oost-Nederland kunnen zzp’ers helpen om een groter lerarentekort te voorkomen, stelt Duim. Dat kunnen zij volgens hem doen door docenten in vaste dienst, die met steeds meer extra taken kampen, te ontlasten. Duim merkt dat een te hoge werkdruk voor veel leerkrachten een reden is te stoppen.