Wilt u met het met geld uit het Nationaal Programma Onderwijs externen inzetten?
Let dan op het volgende:
- Inlopen van vertragingen in de cognitieve, sociale en executieve ontwikkeling van leerlingen moet gebeuren met bewezen effectieve interventies en zo veel mogelijk binnen de school.
- Zorg voor een goede verbinding met het reguliere schoolprogramma – waarvoor instemming van de medezeggenschapsraad vereist is – en voor betrokkenheid van leraren.
- OCW biedt scholen ondersteuning bij het uitvoeren van de bewezen effectieve interventies.
- Als u wilt, kunt u lokaal of bovenschools aan de slag. Stem dit af met de schoolteams en (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad.
- Externe inhuur mag alleen in aanvulling op en ter ondersteuning van uw eigen aanpak, en moet beperkt, tijdelijk en doelgericht zijn.
- Neem de inhuur op in het schoolprogramma en in het jaarverslag onder de verantwoording over personeel niet in loondienst.
- De reguliere aanbestedingsregels voor inhuur van externen gelden.
- Wees transparant over de inhuur voor alle betrokkenen bij de school, zoals ouders
Bij inhuur kunt u bijvoorbeeld denken aan:
- Ondersteuning van het schoolpersoneel en extra handen in de klas: professionele en geschoolde begeleiders bij extra lessen taal en rekenen, orthopedagogen die kleine groepjes leerlingen helpen, etc.
- Expertise van adviseurs voor onderwijskundig, didactisch of pedagogisch advies, of begeleiding bij het opstellen of uitvoeren van het schoolplan door de school.
- Buitenschoolse activiteiten: loopbaanleren of activiteiten gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling door sport en cultuur, welzijnsactiviteiten, zomerscholen, etc.
Vragenlijst inhuur externe partij
- Sluit de expertise van de externe partij aan bij, of kan ze bijdragen aan, het bestaande schoolbeleid en de visie van de school?
- Heeft de partij aantoonbare kwaliteit? Is er onafhankelijke toetsing (bijvoorbeeld een keurmerk)?
- Hoe verhoudt de inhuur zich tot de beschikbaarheid en de kwaliteit van het huidige eigen team?
- Werkt de partij met bewezen effectieve methoden en materialen en worden die extern getoetst?
- Heeft de partij meerjarige ervaring met het samenwerken met scholen? Waar blijkt dit uit?
- Als er contact is met leerlingen: werkt de partij met vaste krachten en een VOG? Voldoet de partij aan de AVG?
- Is van tevoren helder welke medewerkers van de partij de opdracht uitvoeren? Hoe gekwalificeerd zijn deze medewerkers, zijn ze opgeleid?
- Kan de partij continuïteit van dezelfde kwaliteit waarborgen bij uitval of ziekte?
- Hoe waarborgt de partij dat de regie over de uitvoering van de opdracht bij de leraar en schoolleider ligt?
- Welke randvoorwaarden kunt u vastleggen voor bijvoorbeeld afstemming, monitoring, bijsturing, evaluatie en borging? Kunt u de voortgang van de leerlingen monitoren via ondersteunende systemen?
- Hoe zorgt de partij voor kennisoverdracht aan de leraar en schoolleider?
Vanuit Flex-onderwijs kunnen wij bij alle 3 inhuur-voorbeelden iets voor het onderwijs betekenen. Met betrekking tot de vragenlijst kunnen we ook overal positief op antwoorden.
Heeft u toch nog vragen? Plan gerust een FlexBelafspraak.nl