Cijfers

Cijfers zzp /flex in het onderwijs

Wat bespaart het onderwijs aan geld door gebruik te maken van zzp’ers / flexers? Wat is het percentage bachelors dat is ingeschreven bij Flex-onderwijs? Neemt het lerarentekort af? Neemt het aantal mensen uit de stille reserve toe dat zich aansluit bij Flex-onderwijs? Waarom veranderen tussenpartijen hun regels? Waarom zijn bemiddelaars en detacheerders zo vaak op ons platform? 

Hoe ontstaan de cijfers?

Sinds de start van Flex-onderwijs houden we nut en noodzaak bij. Aangezien 95% van de opdrachten direct met de Flexer wordt besproken, maken wij gebruik van vragenlijsten en steekproeven (bellen van scholen en zzp’ers). Dit resulteert in een samenvatting waar we uitgaan van het gemiddelde voor alle aangesloten zelfstandigen.

Van 1 naar 5 flexplatforms

Sinds 2020 groeide het aantal platforms van 1 naar 4 (FlexLeerkracht, Flex-Docent, FlexIB, FlexRT en FlexSchoolleider). Volgens de planning zal dit in december 2021 uitgebreid zijn naar 8. De cijfers over 20/21 zullen hier uiteraard rekening mee houden. Ons doel is dat iedere zzp’er voor het onderwijs openbaar gevonden kan worden.

Hoeveel we besparen

Hieronder zie je de geschatte besparing per onderwijsjaar. Als je verder klikt, zal je meer te weten komen over het inzetpercentage, het aantal uur, de verhouding man/vrouw en master/bachelor.

Werk jij mee aan een verdere besparing?